Opis projektu
Nasz projekt zakłada współpracę w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych ukierunkowaną na uczenie się poprzez badanie i rozpoznawanie ekologicznych warunków środowiska metodami aktywnymi.
Działania podzielone są na 4 grupy tematyczne i będą realizowane przez grupy uczniów i nauczycieli poszczególnych przedmiotów: W zakresie geografii i biologii – rozpoznamy najważniejsze czynniki wpływające na ekologię regionu., zbadamy wpływ żywiołowych zjawisk przyrodniczych na środowisko, dokonamy analizy kwestii wycinania drzew (I grupa tematyczna). Grupa chemików zajmie się badaniem czystości wody i powietrza (II i III grupa tematyczna). Praca fizyków obejmie szeroko pojętą tematykę źródeł energii i ich wpływu na środowisko (IV grupa tematyczna). W każdy etap projektu włączeni będą matematycy. Każda szkoła przygotuje jeden zestaw zadań obliczeniowych nawiązujących do tematyki projektu i udostępni je pozostałym szkołom. Szkoły prześlą rozwiązania autorowi, który oceni ich poprawność. Jednocześnie przez cały okres trwania projektu uczniowie dokumentować będą żywiołowe zjawiska występujące w przyrodzie. Ponadto szkoły przygotują inscenizację na Światowy Dzień Wody-22 marca. W każdym etapie projektu będziemy współpracować z odpowiednimi instytucjami związanymi z ochroną środowiska i zorganizujemy stosowne wycieczki. Powstaną liczne prezentacje, opracowania wyników, konspekty, filmy video itp. Efekty i wyniki współpracy będziemy systematycznie umieszczać na szkolnych stronach www i udostępniać partnerskim szkołom. W realizację projektu włączymy większość społeczności szkolnej, gdyż jego tematyka jest integralną częścią szkolnego programu nauczania i będzie realizowana na lekcjach.
Pragniemy uczestniczyć w Międzynarodowym programie Comenius ponieważ chcemy w ten sposób:
• podnieść jakość pracy naszych szkół zarówno w zakresie działań dydaktycznych jak i wychowawczych
• promować naukę języków obcych i europejski wymiar edukacji
• wymienić doświadczenia dydaktyczne i pedagogiczne oraz dobrą praktykę ze szkołami europejskimi
• utrwalić wśród społeczności szkolnej poczucie przynależności do sieci szkół europejskich, które są wielojęzyczne i wielokulturowe
• odkrywać wspólne, uniwersalne wartości w kontekście szerszym niż lokalny.
• uświadomić uczniów w kwestiach związanych ze środowiskiem
• umożliwić uczniom naszych szkół spotykanie się z ich rówieśnikami z innych krajów europejskich
• poznać nasze miasta na gruncie europejskim
• nauczyciele i uczniowie poszerzą zakres stosowania TIK w procesie nauczania i uczenia się
CELE PARTNERSKIEGO PROJEKTU
1. Zwiększenie motywacji do uczenia się oraz zdobywanie umiejętności uczenia się
2. Rozwijanie zdolności, umiejętności i zainteresowań uczniów w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
3. Rozwijanie kreatywności i innowacji wśród nauczycieli
4. Poznanie ekologicznych warunków środowiska lokalnego
5. Zapoznanie uczniów ze sposobami wytwarzania energii elektrycznej i wpływem tych procesów na środowisko ekologiczne.
6. Uświadomienie uczniom potrzeby dbania o środowisko w wymiarze globalnym
7. Rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie
8. Poszerzenia dydaktycznej i wychowawczej działalności szkoły o wymiar społeczny
9. Rozwój osobisty uczniów i nauczycieli poprzez doskonalenie umiejętności językowych i informatycznych
Tematyka projektu - 4 grupy tematyczne:
1. Ekologiczne warunki środowiska (geografia, biologia)
· czynniki kształtujące lokalne środowisko ekologiczne
· żywioły i ich wpływ na środowisko
· wycinanie drzew-regulacje prawne
2. Woda (chemia, geografia, matematyka)
· występowanie wody w przyrodzie
· zanieczyszczenia wód naturalnych
· sposoby oczyszczania i uzdatniania wody
3. Powietrze (chemia, geografia, matematyka)
· skład powietrza i jego zanieczyszczenia
· metody badania stanu zanieczyszczeń powietrza
4. Energia (fizyka, matematyka)
· rodzaje energii
· energia elektryczna
· źródła energii elektrycznej w kraju
· ekologiczne źródła energii
· zasady działania wyszukanych źródeł i ich ocena pod względem substancji szkodliwych